Fabularne zabawy terenowe
W XXI wieku, kiedy niemal każda wiedza jest „na wyciągnięcie ręki”, najbardziej cenione stały się umiejętności miękkie człowieka, których nie da się zdobyć z podręczników. Pracodawcy narzekają, że nowi pracownicy są mniej zorganizowani, elastyczni, mniej skłonni do pracy w zespole i mniej rządni wiedzy. Diagnoza – brakuje nam kreatywnej zabawy.
Opierając się na założeniach Pedagogiki przygody (Adventure education) stawiamy na relacje międzyludzkie oraz na procesy zachodzące w jednostce. Oba zjawiska dzieją się podczas zabawy równolegle, w tym samym czasie. Jednocześnie dzieci uczą się:
- funkcjonowania w grupie,
- komunikowania się,
- współpracy,
- zaufania,
- rozwiązywania konfliktów,
- przywództwa.
Drugi aspekt odbywa się w jednostce i odnosi się do samoświadomości, duchowości, wiary we własne siły, umiejętności oceny swoich możliwości. Grupa mobilizuje jednostkę do podejmowania wyzwań, podpowiada jak przełamać pewne ograniczenia, jednocześnie dając informację zwrotną o nas samych.
Fabularne zabawy terenowe mogą być wykorzystane w integracji zespołu/klasy. Efektem tego jest sprawnie działającą grupa, z którą z przyjemnością się współpracuje. Przy okazji dzieci w trakcie zabawy, a nie z podręczników, zdobywają nową wiedzę lub utrwalają wiadomości zdobyte w szkolne.
Sprawdź
Prehistoria
Cel zabawy: Rozwijanie kompetencji społecznych a zwłaszcza komunikacji w grupie. Dzieci w realizowały postawione przed nimi zadania, musiały wykazać się kreatywnością i zaradczością. Dzięki zabawie poznały także podstawowe informacje o dinozaurach.
Zobacz artykuły...Poszukiwacze skarbów
Cel zabawy: Kształtowanie umiejętności miękkich takich jak praca zespołowa, podejmowanie decyzji, spostrzegawczość, kreatywność, jak również uczenie się orientacji w terenie.
Zobacz artykuły...Tropiciele
Cel zabawy: Kształtowanie umiejętności miękkich takich jak spostrzegawczość, pomysłowość, nauka analizy sytuacji i wyciągania wniosków. Ponadto dzieci podczas zabawy poznały czym są zmysły oraz jakie zmysły mają wyostrzone poszczególne gatunki zwierząt i jak z nich korzystają.
Zobacz artykuły...Tym razem prehistoryczne zwierzęta zawędrowały do naszej rzeczywistości. Przez przypadek na terenie Lasu Młocińskiego zostały pogubione matryce dinozaurów. Dzieci pracując w czterech grupach wiekowych zbierały w lesie brakujące elementy układanki i odtwarzały zagubione istoty. Musiały między innymi stworzyć dinozaura z dostępnych w otoczeniu materiałów, przygotować gniazdo czy wykorzystać umiejętności manualne do stworzenia kości prehistorycznych zwierząt.
Na terenie wsi Żelechów koło Warszawy pozostawione zostały tajemnicze wskazówki i znaki. Dzieci podążając za nimi i rozwiązując zadania zdobywały literki umożliwiające odgadnięcie hasła, które było wskazówką do ukrytego skarbu.
Zadania uczyły spostrzegawczości, wymagały pracy zespołowej, kreatywności, jak również uczyły dzieci orientacji się w terenie poprzez naukę kierunków geograficznych.
Na polanie Opaleń w Puszczy Kampinoskiej dzieci wcieliły się w prawdziwych tropicieli zwierząt.
Wyostrzając swoje zmysły (węch, wzrok) stawały przed różnymi zadaniami i problemami do rozwiązania. Poprzez pracę w grupie, dzięki zadaniom ruchowym, manualnym i intelektualnym dzieci zdobyły zarówno wiedzę o otaczającym ich świecie zwierząt jak również o samym sobie.