Inari Piotr Ciechociński

Agnieszka Dąbrowska

 e-mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Zapraszamy

do wspólnej zabawy

Fabularne zabawy terenowe

W XXI wieku, kiedy niemal każda wiedza jest „na wyciągnięcie ręki”, najbardziej cenione stały się umiejętności miękkie człowieka, których nie da się zdobyć z podręczników. Pracodawcy narzekają, że nowi pracownicy są mniej zorganizowani, elastyczni, mniej skłonni do pracy w zespole i mniej rządni wiedzy. Diagnoza – brakuje nam kreatywnej zabawy.

Opierając się na założeniach Pedagogiki przygody (Adventure education) stawiamy na relacje międzyludzkie oraz na procesy zachodzące w jednostce. Oba zjawiska dzieją się podczas zabawy równolegle, w tym samym czasie. Jednocześnie dzieci uczą się:

  • funkcjonowania w grupie,
  • komunikowania się,
  • współpracy,
  • zaufania,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • przywództwa.

Drugi aspekt odbywa się w jednostce i odnosi się do samoświadomości, duchowości, wiary we własne siły, umiejętności oceny swoich możliwości. Grupa mobilizuje jednostkę do podejmowania wyzwań, podpowiada jak przełamać pewne ograniczenia, jednocześnie dając informację zwrotną o nas samych.

Fabularne zabawy terenowe mogą być wykorzystane w integracji zespołu/klasy. Efektem tego jest sprawnie działającą grupa, z którą z przyjemnością się współpracuje. Przy okazji dzieci w trakcie zabawy, a nie z podręczników, zdobywają nową wiedzę lub utrwalają wiadomości zdobyte w szkolne.

Sprawdź

Prehistoria

Cel zabawy: Rozwijanie kompetencji społecznych a zwłaszcza komunikacji w grupie. Dzieci w realizowały postawione przed nimi zadania, musiały wykazać się kreatywnością i zaradczością. Dzięki zabawie poznały także podstawowe informacje o dinozaurach.

Zobacz artykuły...

Poszukiwacze skarbów

Cel zabawy: Kształtowanie umiejętności miękkich takich jak praca zespołowa, podejmowanie decyzji, spostrzegawczość, kreatywność, jak również uczenie się orientacji w terenie.

Zobacz artykuły...

Tropiciele

Cel zabawy: Kształtowanie umiejętności miękkich takich jak spostrzegawczość, pomysłowość, nauka analizy sytuacji i wyciągania wniosków. Ponadto dzieci podczas zabawy poznały czym są zmysły oraz jakie zmysły mają wyostrzone poszczególne gatunki zwierząt i jak z nich korzystają.

Zobacz artykuły...

Tym razem prehistoryczne zwierzęta zawędrowały do naszej rzeczywistości. Przez przypadek na terenie Lasu Młocińskiego zostały pogubione matryce dinozaurów. Dzieci pracując w czterech grupach wiekowych zbierały w lesie brakujące elementy układanki i odtwarzały zagubione istoty. Musiały między innymi stworzyć dinozaura z dostępnych w otoczeniu materiałów, przygotować gniazdo czy wykorzystać umiejętności manualne do stworzenia kości prehistorycznych zwierząt.

Na terenie wsi Żelechów koło Warszawy pozostawione zostały tajemnicze wskazówki i znaki. Dzieci podążając za nimi i rozwiązując zadania zdobywały literki umożliwiające odgadnięcie hasła, które było wskazówką do ukrytego skarbu.

Zadania uczyły spostrzegawczości, wymagały pracy zespołowej, kreatywności, jak również uczyły dzieci orientacji się w terenie poprzez naukę kierunków geograficznych.

Na polanie Opaleń w Puszczy Kampinoskiej dzieci wcieliły się w prawdziwych tropicieli zwierząt.

Wyostrzając swoje zmysły (węch, wzrok) stawały przed różnymi zadaniami i problemami do rozwiązania. Poprzez pracę w grupie, dzięki zadaniom ruchowym, manualnym i intelektualnym dzieci zdobyły zarówno wiedzę o otaczającym ich świecie zwierząt jak również o samym sobie.

Jesteś tutaj: Strona główna Polna Edukacja Fabularne zabawy terenowe

Ta strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.Czytaj wiecej o plikach cookie i naszej polityce prywatności. Zamknij